Kategorier:

Uperfekt perfekt: Dit "uperfekte" jeg er guld værd. Så dyrk det

Gemme du også dine fejl og skævheder væk, når du møder andre mennesker?

Måske fordi du gerne vil vise den perfekte version af dig selv? Så ender du nok bare med at blende ind i mængden.

Hvad nu hvis du i stedet brugte dine ”uperfektheder” til at skille dig ud. Og derved vække interessen hos en potentiel partner.

Kan det uperfekte blive en fordel?

Som bekendt har Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers for nyligt meldt sig ind i kampen mod perfektheds- og nulfejlskulturen. I stedet for at gemme vores fejl og uperfektheder væk, skal vi blive bedre til at dele dem og anerkende de vigtige erfaringer, som de kan give os.

Jeg faldt over hans interview med radiovært og iværksætter Le Gammeltoft, hvor han spørger hende hvilket råd, hun ville give til sit yngre jeg.

Jeg tror faktisk én af de ting, der har bremset mig helt vildt meget var, at jeg synes, at jeg var så høj. Min tilstedeværelse blev bemærket med det samme, når jeg trådte ind i et rum (…) Det brød jeg mig ikke om.”

Men hun fortsætter så:

Jeg ville have prøvet at få mig selv til at forstå, hvor stor en gevinst, det har været for mig i dag, i mit virke som iværksætter. Når man skal sælge, og folk lægger mærke til én? Det okay, ikke?”

Væk med glansbilledet, frem med virkeligheden

Facebook og andre sociale medier har i en årrække gjort det nemmere for os at redigere virkeligheden, lægge et flot filter ind over hverdagen og iscenesætte os selv.

Male et glansbillede. På alle fronter.

Vi deler alle de øjeblikke, hvor vi har overskud, hvor vi er en særligt god kollega, og hvor parholdet syntes perfekt og ukompliceret. Men det er udmattende og stressende at opretholde det glansbillede. For der er også dage, hvor overskuddet leger gemmeleg, og parforholdet er hårdt og rigtig kompliceret.

Tommy Ahlers er derfor ikke den eneste, der taler om (u)perfekthedskulturen.

Digitale influcerere vil have os til at fejre vores uperfektheder, og dele naturlige kroppe og situationer.

Og virksomhedsbrands skal være personlige, autentiske og nuancerede – altså uperfekte – for at skabe den menneskelig relation. Måske kan man kalde det en modreaktion eller en trend.

Vi begynder at se på glansbilledet med en sund skepsis. I stedet sætte pris på at dele et autentisk og naturligt billede af os selv.

Det uperfekte begynder så at sige overtaget som ’ det perfekte’.

USP: ’Uperfekte selling points’

I forlængelse af den udvikling, kan vi måske også spørge os selv, om vi måske ikke også kan lære lidt af Le Gammeltoft råd til sit yngre jeg.

I stedet for at gemme sine ”skævheder” væk, bruger hun det i stedet aktivt til at skille sig ud og efterlade et indtryk hos sine potentielle partnere.

Hun vækker en interesse.

Den måde at skille sig ud fra mængden, kan vi tage med ind i vores måde at date på.

I stedet for at gemme de egenskaber eller erfaringer væk, fordi de gør dig anderledes – kan du vende dem til din styrke, netop fordi de er anderledes og unikke.

Brug dine små (eller større) uperfektheder til at fortælle den personlige historie om dig, og væk nysgerrigheden hos en potentiel partner. Se dine skæve tænder eller mærkelige humor som dine USP’er (Unique Selling Points) i stedet, der skal gemmes væk.

Det kan meget vel være dem, der gør at du ikke blender ind i mængden som et andet typehus, men skiller dig ud som det lidt skæve arkitekttegnede hus, som andre lægger mærke til.

Elsk dit uperfekte jeg.

Hold dig opdateret